L'efecte incendi

Escrit per Ignasi Mascaró | 17 Nov, 2006
    Les visions apocalíptiques poden tenir conseqüències contraproduents, diguem-li "efecte incendi". Quan s’ha produït un incendi i el foc està als inicis, els bombers intervenen perquè han avaluat que hi són a temps; però pot ocórrer que pensin que el foc ja està massa estès i que no hi ha res a fer, més que deixar que acabi de cremar. Substituïu bombers per energia, pobles, llengües, planeta. Per tant, mobilització versus quietisme.
    L’EFECTE INCENDI
    Les visions catastrofistes de certs processos corren el perill de provocar la inacció. És possible que la Qüestió Ecològica sigui víctima de l’efecte incendi, de la idea que ja és massa tard, les mesures a prendre no hi seran a temps, i millor preparar-se per habitar altres planetes. L’incendi el van anunciar ja fa dècades, però el Govern Mundial que hi podia posar remei només va existir per declarar guerres i cremar petroli. L’efecte incendi habita en el cor dels humans. És terrible veure que els USA just ara s’ho comencen a pensar, i és clar, estan obligats a ser optimistes, són ells el Govern Mundial, el foc encara el podem extingir, anem a parlar amb els mil tres-cents milions de xinesos.

    El discurs ecologista ha tingut d’antic tota una fauna de detractors: el predador pur i dur (“si fos pel GOB no faríem res mai”), el bon vivant hedonista que te conta el viatge que ha fet a París (ja hi hem estat, a París), l’anarcoide diví, el llibertí exhibicionista que l’únic que veu en l’ecologisme és el vertent de renúncia, la mística conservacionista, el puritanisme i les noves religions: un i altre, defensors i detractors, els que he dibuixat aquí, són caricatura. Però el foc crema.

    No tenc res en contra dels qui han decidit no sobreviure ni perpetuar-se, és una opció vital que no necesssita discurs, vénen a dir: som predadors per naturalesa, no esperaré que el sol s’apagui d’aquí a 500.000 milions d’anys, durarà el que duri, que acabi de cremar. Els entenc, i alguns són coherents, no creuen ni en l’altra vida ni en aquesta, només en la seva. Altres, pensant en la idea d’un trànsit breu per la biosfera (els sapiens vam arribar ahir-despús-ahir, i despareixerem en pocs segles) tendim a pensar: va ser breu, però ho podíem haver fet millor amb un cervell de 1.300 cm cúbics. Estètica profunda, estètica política (la Política era açò!), en comptes del que ens ve davant: condicions dures de vida, canvi climàtic, més desigualtat, planeta inhabitable, precarietat.

    I en el futur un fantasma: molt esteses les flames, podria aparèixer una tirania que ens salvi de nosaltres mateixos; que imposi condicions de sostenibilitat a uns humans que individualment hem actuat de forma irracional. Formes quasi tiràniques de govern que imposin mesures dràstiques per apagar el foc, impopulars, economia de supervivència, formes de vida austeres sense coartada trascendent: salvar la Biosfera, assassinar la Política: és açò el que volem? Mentrestant, encara pot aparèixer algú que digui:ah! o hi havia foc?

17 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per òliba 23 Nov 2006, 04:35

    M'identifico un poc en cada estereotip, fins em reconec en el que tu representes i em preocupa el temps que no tenim per una empresa tant difícil. Eduquem els nostres fills a reconèixer el foc i a no gronxar-se en l'indubtable bellesa de l'incendi.

    Escrit per Ignasi M. 23 Nov 2006, 13:24

    Amic Òliba, qui siguis,
    no puc estar de dir-te que "la indubtable bellesa de l'incendi" és una petita troballa mètrica, sembla un vers, tot i el sentit ominós del que vols dir.

    Escrit per victoria 23 Nov 2006, 23:42

    Aniré a l'article, ja que els dos darrers comentaris no els puc entendre, sincerament. Em semblen filigranes literàries que no aporten gran cosa (em sembla) al tema principal.

    Que el foc ja és massa estés no és discutible: els estralls a l'Ecosistema ja no els podem ni quantificar. Aleshores, la diatriba sobre si és ser o no massa catastrofista que una persona valore de forma negativa l'actual situació de la terra no és tal diatriba. No hi ha dubte, el món està fatal, sumit en la catàstrofe, al bord d'una catarsi.

    La veritable diatriba és si tindrem o no l'honestitat i el coratge necessaris per començar a posar el peu al fre d'aquesta màquina socioeconòmica desbocada des de demà mateix, per tal de salvar alguna cosa d'aquest al.lucinant, meravellós i imprevisible planeta, per als que venen darrere. Per nosaltres també, si demostràrem una miqueta d'agraïment a la vida i de dignitat personal.

    És curiós que les persones habitualment considerades catastrofistes (molt poques, la veritat, l'excepció sempre és rara) són persones profundament amants de les coses bones de la vida, aquelles més xicotetes, conten amb un gran sentit de l'humor, són les més audaces i perspicaces, senten les emocions més genuïnes i riques, són persones alegres, són persones pràctiques però amb capacitat d'abstracció. Ah! aquests adorables catastrofistes...

    No són els "catastrofistes" els responsables de l'actual "inacció" (disculpeu l'abús amb les cometes i el parèntesi -tendisc, de natural a la matissació-). Els responsables de l'estatus quo, o com es diga, som molts, moltíssims,conscients o inconscients, però amb noms i cognoms. Tots i cadascun en la nostra mesura realitzem conductes injustes, abusives. Començant pel consum de bens i serveis a tutti pleni, seguint per la defensa exacerbada del dret a fer-ho i acabant pel descrèdit públic a tots aquells que, mesquins, són valents per denunciar-ho. Sí, sí, amics i amigues, el descrèdit públic del catastrofisme és la forma més cruel i sibilina d'assassinar l'esperit crític i lliurepensant de la societat.

    La tirania no és un fantasma. No vindrà en un futur. Ja és aquí i crema llibres. Sí que hi ha un incendi i té molts fronts.

    Però buen rollito. Que aluego le ponen a una unos adjetivos más raros...

    Escrit per òliba 24 Nov 2006, 00:19

    no, si ja ho va dir Truffaut a "Fahrenheit"...

    Escrit per J.F. Montoro 24 Nov 2006, 11:37

    Vamos a ver, la cuestión que plantea Mascaró sería:

    1. Si estamos a tiempo de apagar el incendio, y si hacerlo exigirá políticas autoritarias.
    2.Quizás ya sólo podemos esperar la crónica de hormigas y lagartos que nos van a sobrevivir, y que explicará: "Esos sapiens duraron cuatro días, lo hicieron fatal".
    3. Si haberlo hecho fatal es una cuestión ética o estética. Muchos lo intentaron.

    atentamente

    Escrit per victòria 24 Nov 2006, 17:24

    Amic Montoro

    A les qüestions que planteges

    1.- L'objectiu d'apagar l'incendi és massa gros. La qüestió és si seguirem avivant les flames o si comencem a intentar extingir-les adoptant una actitud activa: la de ser pasius i resistir-nos al missatge de "la festa continua, barra lliure per tothom". Que les polítiques autoritàries ens salvaran de cremar-nos és un sensesentit. Com deia al meu escrit, la tirania i l'autoritarisme ja són aquí. Són l'origen de tots els mals passats, presents i futurs. I són només l'eina dels privilegiats per mantenir els seus privilegis. La qüestió és si deixarem que la tirania i l'autoritarisme es facen més grans i profunds encara, si aniquilaran definitivament la capacitat humana de habitar harmònicament amb la resta d'espècies.

    2.-Pensar en l'extinció del ser humà, causada aquesta extinció pels problemes ecològics-econòmics-socials és jugar a futuròlegs. Que ens extingirem és segur, totes les espècies ho fan, però les combinacions de factors són tan grans que els possibles escenaris són imprevisibles. El problema és la degradació de les formes de vida a la terra,també de les condicions en que es desenvoluparà la societat d'un futur molt proper.

    3.-L'ètica i l'estètica són dimensions merament humanes: de nou una disquisició inútil que ens allunya de la rebeldia i l'audàcia necessàries per abordar la revolució mental que ens pot conduir a pensar i fer un món més just (ètica), organitzat i bonic (estètica.)

    Escrit per Bernat 24 Nov 2006, 20:13

    L'efecte incendi no ens hauria de preocupar gaire, ja que per a la seva resolució hi ha uns professionals que fan de bombers i en solen apagar qualcun, a més a més, les companyies d'assegurances també tenen en compte el pronòstic de l'avinentesa. Tot amb tot, aquest article em sembla una continuació d'un debat d'antany entre Umberto Eco i Antonio Tabucchi, és a dir, la gastritis de Plató,,,

    Escrit per victoria 24 Nov 2006, 22:15

    Bernat, em deixes molt més tranquila.

    No. La veritat és que em deixes molt més preocupada. Lamentablement, de tots és sabut que els compromisos comercials (també els de les asseguradores) es poden incomplir cas de força major. I ni tan sols cal al.legar aquésta per deixar a l'estacada a qui calgui.

    De fet, jo responsabilitze directament als actuals apagafocs del món i asseguradors del futur dels mals actuals. Una de dues: o són ells els piròmans o són uns ineptes. M'incline més aviat per la primera opció, encara que tampoc descarte la segona. Quins són els focs que dius que ells apaguen?

    Però a ells ja els està be que hi haja gent confiada i autocomplida com sembles ser tu. Ea, així van les coses...És trist

    Escrit per Bernat 25 Nov 2006, 14:28

    victoria, tens gairebé raó pel que fa als piròmans i bombers, semblen del mateix club, fins i tot, dels incencdis provocats o voluntaris, n'hi ha un percentatge elevadet (desconec les estadístiques del Cis o del Ine) que són obra dels mateixos bombers que s'han esdevingut piròmans, ja sigui per alguna frustració laboral i/o emocional, emperò, em permetràs de dir que quan estava parlant d'incendis ho volia fer, tot reivindicant la gestió del foc, vull dir, que una de les possibilitats a tenir en compte és que l'incendi s'apagui totsolet, sense intervencions logístiques ni preocupacions filosòfiques...

    Escrit per òliba 25 Nov 2006, 21:06

    Els humans som naturalesa, motor i botxí. (perfecta espiral esquizofrènica)

    Escrit per victoria 26 Nov 2006, 15:26

    Un lapsus mental em va fer emprar diatriba en lloc de disjuntiva. Ho corregisc amb aquesta nota.

    Escrit per victòria 03 Des 2006, 14:52

    Ignasi,
    em sorpren la quantitat de fils que obris, de temes interessants que planteges, que deixes un apartat obert per comentaris, i que no contestes a quasi res del que la gent aporta.

    És com un monòleg on acabes diguent: "bé, això és el que jo dic, mireu què bé que ho dic. Si voleu afegir alguna cosa, endavant, no us pense contestar".

    Hi ha un tipus de blog personal on publiques el que vols i la gent t'ho llegeix. No es deixa un apartat per comentaris. Així qui entra ja sap a lo que va.

    Ho dic perquè ja he dit la última paraula en resposta a vàrios dels teus articles, i no éra la meva intenció. Supose que els meus comentaris serà possible contestar-los. Que tu no contestes a res em sembla...ja em pensaré la paraula.

    Escrit per Ignasi M. 03 Des 2006, 15:44

    Amiga Victòria, (País valencià, no?),

    touché, ara ets tu que em deixes preocupat. Segurament tens raó, però et confessaré que sempre he tingut un problema amb el blog; d'una banda és una finestra oberta, escrius quan vols, quan el cos et demana de dir alguna cosa, però és finestra oberta, a opinions vessades a la mala hora de la nit, a respostes intempestives, a maçades, gamberrades, a comentaris suggerents, contraarguments poderosos...de tot hi ha. I on és el problema? molt simple, convertir el blog en un xat, i jo no tenc tant de temps. Potser hauria de desactivar els comentaris, però aleshores ja no seria un blog, i, a més, em perdria una part de la vida que agita la xarxa.

    Som un mal navegant, de fet, just em ve de poder llegir el que escriuen els altres, estic en les noves tecnologies, naturalment, però he anat reduint la "dieta informativa" als mínims, m'agrada mirar i badar. En fi, ara ja estava a punt de contar-te la vida, i amb una foto i esporàdiques notes biogràfiques ja n'hi ha prou.

    En fi, Victòria, esper que l'incendi durarà encara una temporada, m'ha agradat llegir-te, i havia quedat amb ganes de contestar una cosa (el Montoro, qui sigui, també en parla) ètica i estètica: tot ja molt dit, però el que intentava dir és: fer-ho millor (haver-ho fet millor, si realment açò s'acaba)planeta perdurable i sostenible, seria expressió de la bellesa de la Política, racional i bell, SI BONUM ERGO PULCHRUM, que deien els clàssics. No parlava , per tant d'estètica, en termes decoratius, epidèrmics. L'actual indústria de la felicitat sembla descobrir coses antigues: ser cooperatiu evita conflictes, és ètic i estètic, és racional i és formós, és intel.ligent.

    cordialment

    Escrit per òliva 03 Des 2006, 21:27

    Victòria, em sembla que ja ens has renyat a tots...
    Assaja un somriure enmig de l'incendi, es bo.

    Escrit per victoria 04 Des 2006, 13:51

    Don't worry, be happy.

    Per somriure no cal assatjar, cal tindre motius. I jo tinc sort, somrisc molt sovint. Però com que no estic dement (al menys no diagnosticada), quan estic pensant en alguna cosa seriosa no tinc per costum riure'm.

    Com que els temes que n'Ignasi obri m'han anat semblant interessants, m'he animat a escriure. Com que veig que ningú entra a debatre (dic en profunditat, o intentant-ho al menys)deixaré d'intentar fer aportacions. Ignasi quan et deia que em sorpren que no contestes a res, t'ho deia veritablement sorpresa i amb bon rollito per la meva part, per suposat.

    Jo tampoc sòc una gran internauta. Pense que hi ha massa llocs on entrar i que això ens dispersa les idees i l'atenció. M'interessava aquest blog perquè és de gent de Menorca, amb qui em trobe molt vinculada i a on potser un dia torne a viure. I sobre tot m'interessava perquè les qüestions plantejades donen què parlar i hauriem de fer-ho. Si només plantegem i no parlem, a otra cosa mariposa.

    Molt cordialment

    Escrit per A. Marcet 04 Des 2006, 19:22

    Victòria,love, no ens abandones, que està molt bé això de poder llegir nautes valencians,és exòtic, i cosmomediterrani.

    Escrit per Gabriel Tobar 07 Mar 2007, 22:46

    Un vídeo sobre sostenibilitat, al cas:

    www.jlbarba.com/energia/arpoen

    Salutacions desde Torrent, Valencia

Deixa el teu comentari








 authimage