Viure per contar-ho, i un quadre a les Rocky Mountains

Escrit per Ignasi Mascaró | 23 Feb, 2007

    A vegades coneixes gent que ha trobat la veritat i se la guarda, viuen al balcó de la majoria silenciosa. Et diran que no la tenen, la veritat, que la cerquen, i que no senten la necessitat de contar-la: conversen, contemplen els estels, consideren, viuen: no cerquen, troben, en actitud quasi religiosa, de les religions que són vivència i no relat.


    Repara, Gibette, aquell que se’n va de viatge amb la càmera digital pel coll i no és professional : apareixerà la foto de la seva vida i ha d’estar preparat, a l’aguait del que podrà immortalitzar i mostrar. Alguns veuen el món a través d’una òptica, com el qui tot contemplant un paisatge d’insòlita bellesa pensa que ja té un poema per publicar, i el qui celebra el comentari enginyós o la notícia que li ha resolt un problema: ja tenc l’article de la setmana. Viuen per contar-ho, una forma de por al silenci, pànic a l’absència. També n’hi ha que han vist, i han conegut, han fet i han callat: el dret al silenci en el desordre de les paraules.

    Francesc Florit parlava a la rev. "Es Carrer de Menorca" de temps obscurs i romàntics, el present que vivim, en Xec no és dels qui la guarden, la seva (o seua, com li agrada escriure) veritat, la diu i la discuteix: Ignasi, no he entès el que deies, o, bé: no estic d’acord amb el que has escrit, ah! açò està bé, algú que et manifesta perplexitat o discrepància , jo també ho faig amb ell, discrepàncies en el fons, i en la forma. No ho crec, no vivim temps obscurs, no més que altres dies maleïts i segles de ferro, ni romàntics, és una qüestió de mirada. Amb la realitat vista d’aprop la mirada, voraç i nerviosa, es fa tèrbola, convulsa, quins temps que ens ha tocat de viure! i així Hesíode, Tucídides, i Averrois, i...

    El ius abeundi, el dret a la distància, cal fer rotació: de guàrdia i de permís. La biografies mostren aproximacions de zoom, que van succeir a èpoques de gran angular. Francesc Sintes, també aquí, reclutat en l’actual guerra, a qui vaig conèixer fa anys arran de comentar un article meu on - segons ell- havia tingut el coratge de criticar els palestins, o una cosa així. Francesc és un home llegit, la seva opinió sol interessar-me, no per llegit, sinó per lliure, per refrescant, perquè tant li és si el fan de dretes o d’esquerres, cristià, jueu o maçó. Amb la veritat guardada al llarg d’anys, i ara vessa de per tot, en explosió mediàtica. I just sortit de l’amagador em confessa: “Trob que m’he d’aturar”, acaba de treure l’escopeta i ja té por d’acabar la munició. No ho sé, però si acaba la corda… silenci, Frankie, agafa’t un permís, el pare Abad ho entendrà, torna al claustre, i deixa la porta amb un badall.

    Hi afegiré un quadre de magnitud i d’escenografia salvatge: al western “Jeremiah Johnson” (Sidney Pollack,1972) el protagonista (Robert Redford), ha aconseguit sobreviure a la duresa dels hiverns a les muntanyes rocoses i als atacs dels indis, viu de la caça i conviu amb una índia i un infant, s’ha fet amic dels peus-negres, però el persegueixen els crow, la seva guerra no ha acabat a un racó de món, tot és primitiu, adversa intensitat, bellesa no humanitzada. Apareix aleshores un destacament de l’exèrcit, la civilització en guerra, que li demanen de conduir-los al rescat d’una caravana que s’ha perdut, de mala gana hi accedeix, cavalquen en silenci en territori hostil, travessen perillosament un cementeri indi, territori sagrat, i a un cert moment es produeix el següent diàleg:

    J. Johnson: I com va la guerra?

    Oficial: Quina guerra?

    J. Johnson: Entre els Estats Units i Mèxic.

    Oficial: Fa deu anys que va acabar.

    J. Johnson: I qui va guanyar?

    (silenci)


16 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per Francesc Sintes 23 Feb 2007, 20:08

    Gràcies per la part que em toca, Mestre. Els dubtes sempre hi són... la por... Fins ara vencia la timedesa amb l'extravagància i ara ho faig per escrit i a sota d'una foto. El sistema antic em va suposar d'adquirir fama de sonat --en això a Alaior hi havia acord-- i ara no sé ben bé què n'he tret. Em sembla que ets dels pocs que em comprenen --o vas fer a la primera-- i això diu molt de la teva capacitat i sagacitat. No sé quanta gent entra a la resta de blocs d'Illencs, però em sorprèn que (diumenge farà 100 dies que vaig permetre les visites a un claustre que de sempre havia guardat clausura) m'hagin llegit --segons el comptador intern del bloc-- més de 4500 articles.

    Això em fa pànic. No don per tant, i no és modèstia. Aquesta setmana he penjat dos articles amb errades. En el bloc les he corregides, però a la premsa ja no s'hi pot fer res. L'escopeta falla. Com us insinuava (a tu i en Joan), vull obrir una reflexió sobre els americans. De cop, perdré un 80% de lloadors i més igual, però tampoc no et pensis que em sigui del tot indiferent. Sortosament, em resulta suportable ser un heterodox.

    Veuràs que no dic res, per prudència i per ara, de la maçoneria.

    Ets la tercera persona que em dedica un comentari, en un mitjà de comunicació escrit (Es Carrer), però has estat el primer a escriure el meu nom. Gràcies, de veritat. Ho necessitava.

    Escrit per Oscar 23 Feb 2007, 22:19

    Francesc, com a un dels responsables directes de la creació de illencs.com, et felicito pels teus registres, pels teus ritmes de publicació i per la teva empenta. I si em permets, t'anim a seguir endavant.

    Per nosaltres, des de illencs.com ens omple de goig veure com creix aquesta criatura de illencs, i veure com molts de vosaltres teniu la força i les ganes de voler escriure expressant les vostres opinions i/o relats.

    Illencs ha experimentat un fort canvi de gent, de visites i importància relativa des que 100 dies enrere estrenàssim nova etapa amb més autors. Per auqest motiu, he de felicitar-vos i agraïr la vostra feina.

    Enhorabona també Ignasi, i a tots els demés illencs i visitants que dia a dia visiten aquest espai.

    I encara que sembli fals i un tòpic, sou vosaltres, tots, els que feis illencs dia a dia.

    Gràcies, i com deia en Freddie Mercury: "show must go on!" ;)

    Escrit per Francesc Sintes 24 Feb 2007, 12:42

    Ignasi,

    Et pas el llink des d'on podràs llegir (i si vols escoltar) l'entrevista de Xavier Sala i Martín a Montilla. Si només repasse el text, no sembla que l'ofengui, però si l'ecoltes, ja no tenc tan clar. I açò que som un fan de Xavier Sala-i-Martín (com li agrada ser conegut). Ser un fan, però, no vol dir que m'ho empassi tot.

    http://www.columbia.edu/~xs23/Montilla_Insultando/Montilla_ALL.htm

    Escrit per Frank 24 Feb 2007, 13:20

    Xavier Sala-i-Martín és l'economista de les americanes colorides, no?
    Fa temps que vaig escoltar l'entrevista i em va deixar un regust amarg. Ja anava amb el fusell carregat i la imparcialitat se li va quedar encasquillada. Record que li va recriminar que no tenia cap títol universitari (com si tenir un títol univeritari fos equivalent a tenir una bona educació). En fi. Després d'uns quants minuts de mossegar-se la llengua en Montilla va reaccionar i la va cagar del tot.

    Escrit per Francesc Sintes 24 Feb 2007, 13:39

    Sí, Frank, és aquest mateix. El setè economista més citat del món. Té bones idees, però amb Montilla --que no em cau gaire bé-- es va passar i no poc. No va ser gens imparcial, però he de reconèixer que no he escoltat les altres entrevistes.

    Recoman un llibre de Sala-i-Martín: "Econimia liberal per a no esconomistes i no liberal" ajuda a pensar, que sempre és bo.

    Si algú ho sap segur, m'agradaria que m'ho confirmés: és l'ex d'Alicia Sánchez-Camacho?

    Escrit per òliba 24 Feb 2007, 14:07

    «No conozco mi pensamiento poético hasta que no me lo dictan mis propias palabras», diu Gamoneda.

    Escrit per I.Mascaró 24 Feb 2007, 15:58

    Gràcies Frank(ie)

    Conec poc l'economista de les americanes "flamboyant", alguna entrevista i algun article a "La Vanguàrdia".

    Record la vegada que vaig demanar qui era, i la resposta, va ser: "És un liberal!, que sonava com fa trenta anys "És comunista!", dit amb veu de sagristia. Sí, és força interessant, literatura de combat que alimenta la complexitat, idees brillants.. i més avall li fotries dues bufetades. I molta informació, innegable.

    A mi no em fa por la gent que em desestabilitza l'armada, simplement vol dir que estava mal fonamentada i l'andamiatge era més tost una guillotina. Tot és qüestió de decidir que no estàs en condicions de conduir ni les masses ni la tribu, que no vols esser un líder, ni d'exèrcits ni d'opinions. I és aleshores quan el coktail es fa més aleatori, quan decideixes que el nucli dur del penses no ha d'esser un paquet: antiamericà, propalestí, antinuclear, pijo-ecologista, filosahrawi, agnòstic (ateu encara és una mica fort, esperarem una mica), nacionalista amb lletres a noranta dies,...tot plegat té un nom: por d'un mateix, por a decebre, por a que la casa et caigui damunt i t'esclafi.

    Es massa fàcil, Frankie,ja que la meva vida té pocs riscos realment importants, perquè som funcionari, almenys que en tengui mentalment, ja només em mancaria sentir-me una persona intel.lectualment sòlida i segura, que no ho som, que seria terriblement avorrit: o la mort en vida. Amen, i Al.leluia els àngels.

    Escrit per Cabildet 24 Feb 2007, 17:00

    No crec que ningú pugui saber si es capaç de liderar fins que no ho ha provat. Una altra cosa és la predisposició de cada un, que canvia molt en el temps, i segons i com.
    Ignasi, creus que és millor dormir a la casa del gos per por a que es desplomi el terrat de la casa de l'amo? Jo sí, sempre que la casa del gos em vagi prou bé. Tothom té les seves pors i els seus fantasmes, i què? Només són pors, i les pors no maten (si els ciments són bons). I si no? Donç tornam a reconstruir la casa amb els millors ciments que seguem capaços de trobar, mai no és tard per començar de nou. O no ho hauria de ser.
    PD. Per molt citat que sigui el Salas a mi l'únic que m'interessa d'ell és el telèfon del sastre indi que li cus les americanes.
    PD2. L'economista (historiador, i crec que matemàtic) que més m'agrada és el Cipolla. I la seva fabulosa "Historia económica de la población mundial" i "Allegro ma non troppo" amb l'estudi de la estupidesa humana i la conclusió final: les persones més perilloses són les estúpides. Comprovat.

    Escrit per Francesc Sintes 25 Feb 2007, 02:29

    Ignasi, tens raó amb això del paquet: ens fa fanàtics i ens obliga a dir que som tot allò que suposa que el paquet inclou.

    De bons i de dolents, n'hi ha arreu. fins i tot hi ha grans bons (Rigoberta i Gandhi) amb una gran part fosca. És un tema que vull tractar i que he deixat de banda perquè m'he encaparrutat massa amb el nacionalisme. Trob que l'hauré de deixar reposar i començar a parlar de la biografia fosca del Mahatma. Segons sembla, era una bona peça. Però això esta prohibit dir-ho: considerar-lo bo d'una manera cega també va dintre del paquet.

    Escrit per I.Mascaró 25 Feb 2007, 10:37

    Francesc,
    vigila el rigor i l'abast del teu programa desmitificador, sota el lema, com dius, "...de grans bons, amb una gran part fosca", alerta que no quedàssim en un paisatge de runes i peus de columna, perquè ¿què serà de nosaltres sense alguns ídols?

    Escrit per Sa monea 02 Mar 2007, 14:42

    Ignasi, si em permets, jo diria que cal abatre els ídols: a partir de les runes i els peus de columna es poden contruir moltes coses...

    Escrit per òliba 02 Mar 2007, 16:51

    ... més ídols que caldrà abatre

    Escrit per I.Mascaró 02 Mar 2007, 21:34

    La fascinació romàntica per les runes, odes llacrimoses al passat esplendorós. I tanmateix, amics, és possible pensar que no hi ha tasca més penosa, pomposa i ridículament prometeica que desmitificar quan ja no hi ha a qui ningú escandalitzar, el temple era buit i l'assemblea feia temps que s'havia dissolt.

    Sol ocórrer amb els anticlericals més adictes, desmunten edificis deshabitats, citiquen dogmes desprestigiats, abaten ídols caiguts de fa temps. Potser un dia el coratge suprem serà creure en algú, aparcar les delícies mentals de viure a la intempèrie, i cercar un sostre per als propers vint anys. En fi, Edward Gibbon, assegut davant les runes romanes,...allò és Gran Literatura, n'haurem de parlar un dia d'aquests.

    Escrit per Sa monea 05 Mar 2007, 12:04

    Si Ignasi, sol ocórrer... Ara bé, si hem d'emprar açò com a justificació per seguir mantenint entre tots (mantenint en el sentit econòmic de la paraula) antigues, inútils i pernicioses institucions i mentalitats, no anam bé.
    Òliba, si creus que tot allò que podem construir les persones són ídols buits és senyal que has caigut en un nihilisme comodíssim. T'envejo.

    Escrit per òliba 05 Mar 2007, 22:35

    Els ídols com més "plens" més perillosos.

    Escrit per òliba 06 Mar 2007, 04:43

    Un ídol és una mutació humana

Deixa el teu comentari








 authimage